![Rzecznik KEP komentuje propozycję nieobowiązkowej edukacji zdrowotnej w polskich szkołach [Źródło: RMF24]](https://i.iplsc.com/-/000KGDPBD83OABS3-C411.jpeg)
Oryginalny tytuł: Rzecznik Episkopatu komentuje zapowiedź szefowej MEN ws. edukacji zdrowotnej Link do źródła: https://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-rzecznik-episkopatu-komentuje-zapowiedz-szefowej-men-ws-eduk,nId,7893750 Jeżeli edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym, z zachowaniem prawa rodziców do decydowania o tym, czy dzieci będą w nim uczestniczyć, to prawdopodobnie rozwiązanie idące w dobrym kierunku - powiedział PAP rzecznik KEP ks. Leszek Gęsiak. W Porannej rozmowie w RMF FM minister edukacji Barbara Nowacka mówiła, że w roku szkolnym 2025/2026 edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym. [https://i.iplsc.com/-/000KGDPBD83OABS3-C411.jpeg] Jeżeli edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym, z zachowaniem prawa rodziców do decydowania o tym, czy dzieci będą w nim uczestniczyć, to prawdopodobnie rozwiązanie idące w dobrym kierunku - powiedział PAP rzecznik KEP ks. Leszek Gęsiak. W Porannej rozmowie w RMF FM minister edukacji Barbara Nowacka mówiła, że w roku szkolnym 2025/2026 edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym. Rzecznik KEP ks. Leszek Gęsiak /Tomasz Gzell /PAP [https://i.iplsc.com/rzecznik-kep-ks-leszek-gesiak/000KGDPBD83OABS3-C123-F4.jpeg] Rzecznik KEP ks. Leszek Gęsiak /Tomasz Gzell /PAP Muszę ochronić polskie szkoły przed polityczną awanturą. Edukacja zdrowotna w roku szkolnym 2025 będzie nieobowiązkowa. Później zrobimy ewaluację - powiedziała w Porannej rozmowie w RMF FM Barbara Nowacka [https://www.rmf24.pl/tylko-w-rmf24/poranna-rozmowa/news-nowacka-potwierdza-edukacja-zdrowotna-w-roku-szkolnym-2025-b,nId,7892975#crp_state=1]. Po roku o nowy przedmiot zostaną zapytani uczniowie i nauczyciele, a nie politycy. Być może wtedy zmienimy decyzję - dodała minister edukacji narodowej. Zapytany o wypowiedź szefowej MEN rzecznik Konferencji Episkopatu Polski odpowiedział, że na tym etapie trudno mu się odnieść do tej decyzji, bo “zawsze ważne jest, jakie są szczegóły”. PIERWOTNA PROPOZYCJA “NIE DO PRZYJĘCIA” Jednocześnie przypomniał, że pierwotna propozycja MEN była z punktu widzenia Kościoła “nie do przyjęcia”. Jeżeli to będzie przedmiot dodatkowy, gdzie prawo rodziców do decydowania, czy ich dzieci będą, czy nie uczestniczyć w tych zajęciach, zostanie zachowane - to jest to prawdopodobnie rozwiązanie idące w dobrym kierunku - ocenił. Dodał, że z ostateczną oceną trzeba poczekać na rozwiązania, które zostaną zawarte w rozporządzeniu MEN. Dopytywany o zapowiedzi MEN, że edukacji zdrowotnej będą mogli uczyć także nauczyciele religii - księża i katecheci świeccy - ks. Gęsiak zaznaczył, że aby odpowiedzieć na to pytanie, należy poznać szczegóły proponowanych przez resort rozwiązań. Księża (…) mają prawo, by być traktowani tak samo jak nauczyciele każdego innego przedmiotu. Nie widzę tutaj specjalnej różnicy - stwierdził. Zaznaczył, że dobre przygotowanie nauczyciela do nauczania jakiegokolwiek przedmiotu wymaga czasu i zdobycia odpowiednich kompetencji. Nie sądzę, by było to możliwe w tak krótkim czasie - ocenił. KONTROWERSJE W ZWIĄZKU Z EDUKACJĄ ZDROWOTNĄ Nowy przedmiot edukacja zdrowotna zgodnie z zapowiedziami resortu edukacji miałby być wprowadzony jako obowiązkowy od roku szkolnego 2025/2026 w miejsce wychowania do życia w rodzinie. Ma być realizowany w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i w klasach I-III branżowej szkoły I stopnia, a także w klasach I-III liceum ogólnokształcącego i klasach I-III technikum. Zapowiedzi wprowadzenia nowego przedmiotu poruszającego także kwestie zdrowia seksualnego wywołały wiele kontrowersji, a także protesty. Na początku grudnia na placu Zamkowym w Warszawie odbył się protest pod hasłem: “Tak dla edukacji, nie dla deprawacji”. Edukację zdrowotną za niezgodną z konstytucją uznała Konferencja Episkopatu Polski. Biskupi, powołując się na art. 48. i 53. Konstytucji RP, zaznaczyli, że “wychowanie seksualne zgodnie z konstytucją pozostaje w kompetencjach rodziców, a nie państwa”. Z kolei kierownictwo MEN wielokrotnie podkreślało, że przedmiot będzie holistyczny, łącząc elementy nauk: o zdrowiu, medycznych, społecznych, humanistycznych, przyrodniczych i ścisłych. Ma dotyczyć zdrowia w wymiarze fizycznym, psychicznym, seksualnym, społecznym i środowiskowym na wszystkich etapach życia. ZOBACZ RÓWNIEŻ: * Kraków: Autokar z dziećmi wjechał w samochód dostawczy na moście Dębnickim [http://www.rmf24.pl/regiony/krakow/news-krakow-autokar-z-dziecmi-wjechal-w-samochod-dostawczy-na-mos,nId,7893743] * Izba kontroli SN zbada zasadność uchwały ws. pieniędzy dla PiS [http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-izba-kontroli-sn-zbada-zasadnosc-uchwaly-ws-pieniedzy-dla-pi,nId,7893685] * Świnoujście: Tunel zamknięty, powodem konserwacja [http://www.rmf24.pl/regiony/szczecin/news-swinoujscie-tunel-zamkniety-powodem-konserwacja,nId,7893687] * Kto poniesie odpowiedzialność za śmierć Kamilka? Protest po decyzji prokuratury [http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-kto-poniesie-odpowiedzialnosc-za-smierc-kamilka-protest-po-d,nId,7893644]