![Bangladesz planuje zakup czołgu lekkiego Tulpar od tureckiego Otokara, co budzi zainteresowanie Indii [Źródło: Defence24]](https://cdn.defence24.pl/2024/06/18/800x450px/150QNGiD1quZvdT3kb2JrNXwp29GS3jW8afzjIe5.bssb.jpg)
Oryginalny tytuł: Bangladesz kupi czołg lekkie z Turcji? Link do źródła: https://defence24.pl/sily-zbrojne/bangladesz-kupi-czolg-lekkie-z-turcji O potencjalnie trwających negocjacjach pomiędzy Bangladeszem i przedsiębiorstwem Otokar informowały tureckie media, w tym serwis Defence Turk. Potencjalne dostawy miałyby zaczynać się już w tym roku, co jednak jest mało prawdopodobne, zważywszy na dysponowanie przed producenta co najwyżej kilkoma platformami przeznaczonymi do integracji z różnego typu wyposażeniem do pokazów na targach. W negocjacjach mają uczestniczyć przedstawiciele tureckich władz w celu ułatwienia całego procesu w sprawach natury administracyjno-prawnej. Nie jest wiadome, w jakiej dokładnej specyfikacji byłby pozyskiwany Tulpar jako omawiany czołg lekki. Dotychczas turecka gąsienicowa platforma we wspomnianej konfiguracji była pokazywana z dwoma systemami wieżowymi w postaci belgijskiego Cockerill 3105 oraz włoskiego HITFACT II (zaprezentowana m.in. podczas Eurosatory 2024 oraz WDS 24). W przypadku zastosowania pierwszej wieży jej uzbrojenie główne stanowi gwintowana armata kalibru 105 mm, zasilana za pomocą automatu ładowania mieszczącego 12-16 naboi. Można z nią sprzężać uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm lub wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm. Działo jest stabilizowane w obu osiach, co umożliwia prowadzenie celnego ostrzału podczas jazdy. Ponadto, pojazd można wyposażyć w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia na stropie wieży. Jeżeli zaś chodzi o włoską konstrukcję (stosowaną na kołowych wozach wsparcia ogniowego/czołgach lekkich Centauro II), to jej podstawowym uzbrojeniem jest gładkolufowa armata kal. 120 mm z lufą o długości 45 kalibrów sprzężoną z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Na stropie umieszczony jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z wielkokalibrowym karabinem maszynowym kal. 12,7 mm. Opancerzenie pojazdu jest modułowe i może być dostosowane do wymogów klienta. Wóz napędzany jest za pomocą silnika wysokoprężnego Scania DSI 14 lub DSI 16 o mocy 810 KM, który jest sprzęgnięty z przekładnią SAPA SG-850 i może rozpędzić pojazd do 70 km/h. Co ciekawe, kwestia pozyskania przez Bangladesz czołgów lekkich z Turcji miała pojawić się na cotygodniowym briefingu prasowym… indyjskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Jeden z dziennikarzy miał zapytać rzecznika tego resortu o kroki, jakie będą Indie podejmować w tej sprawie. W odpowiedzi usłyszał on, że Indie zawsze uważnie obserwują kwestie bezpieczeństwa i podejmują odpowiednie środki. Wyraził on ogólne poparcie swojego kraju wobec Bangladeszu i jego działań. Tulpar to modułowa platforma gąsienicowa opracowana przez tureckie przedsiębiorstwo Otokar w 2011 roku. Z racji na swoją budowę może on zostać dostosowany do m.in. roli transportera opancerzonego, bojowego wozu piechoty, wozu dowodzenia i kontroli, pojazdu rozpoznawczego, wozu ewakuacji medycznej, pojazdu obrony powietrznej, samobieżnego moździerza oraz czołgu lekkiego. Masa własna w zależności od wersji oraz poziomu ochrony załogi wynosi od 28 do 45 ton. Opancerzenie pojazdu jest modułowe i może być dostosowane do wymogów klienta. Wóz napędzany jest za pomocą silnika wysokoprężnego Scania DSI 14 lub DSI 16 o mocy 810 KM, który jest sprzęgnięty z przekładnią SAPA SG-850 i może rozpędzić pojazd do 70 km/h.